Киевский синопсисКниги / Киевский синопсисСтраница 32
Пятое совершенно и конечне крестишася Россы такожде от Константинополя, княжащу святому равноапостольному Великому Князю Владимиру, всея России Самодержцу, в царство Греческих Царей Василия и Константина, Патриаршеский Престол правящу Николе Хризоверху, лета от рождества Христова 988, по свидетельству Российскаго Летописца Нестора Преподобного, а по Стрийковскому лета от рождества Христова 980.
45.
О УТВЕРЖДЕНИИ
совершенном Веры православныя в России и искоренении кумиров.
ВЕЛИКИЙ УБО САМОДЕРЖЕЦ Российский Владимир окрестившися сам, и Киевский и всея Россиския земли народ святым крещением просветивши, абие повеле бесовские кумиры и кумирницы разоряти, крушити и до основания искореняти, а на местах их божественныя Церкви созидати. Первейшаго бога или идола Перуна повеле к конскому хвосту увязати и влещи в Днепр, приставивши дванадесят паличников, да биют его палицами, не яко чувственное древо, но да поругаются бесови, иже чрез него народ человеческий прельщаше. Привлекше же его к брегу, ввергоша в Днепр, и заповеда Владимир, да нигде же припустят его к брегу, дондеже минет пороги; нижае же порогов изверже его ветр под едину гору велику; яже и доныне Перун гора нарицается. Носитжеся и сия повесть еще от старых людей, яко некоего идола, егда влекоша верпыи с горы утопити в Днепр, биюще его нещадно, бес в том идоле восклицаше рыдая зело. И оттуду дорогу ту с горы нижае монастыря Златоверхаго Михаила нарекоша древле Чортово беремище , си есть, тяжко чорту; ибо Славенски бремя, знаменует тяжесть. Воверженный же он болван в Днепр поплынул вниз; а неверныи людие идуще брегом, плакаху и зваху глаголюще: выдыбай наш господару боже, выдыбай ; си есть выплыви. Идол же той выдыбал, или выплыл тамо на брег, идеже ныне Монастырь Выдубицкий; и нарекоша место оно урочищем от выдыбания идола, Выдыбичи , а потом Выдубичи . Но и тамо егда неверныи людие хотяху взяти того идола, вернии же притекше, камень к нему привязаху и утопиша идола. Того ради поведают, яко первый при Владимире Митрополит Михаил, посадивши иноков на горе недалече от того Чортова беремища , на свое имя и Церковь Святаго Архистратига Михаила созда, сея ради вины, зане яко Святый Архистратиг Михаил чорта от Небес низверже, тако и зде он же помогл от горы чорта в болване бывшаго низврещи. В Выдубичах же Церковь чудеси тогож Святаго Архистратига Михаила создана того ради, зане яко в Хонех Святый Архистратиг Михаил чудо сотвори, погрузивши в реке неверных, тако и ту выдыбалаго, или выплывшаго в болване чорта помогл в водах погрузити. Повеле же Владимир поставити Каменную Церковь в Киеве Святаго Спаса великую, и на том месте, идеже кумир Перун бяше, Церковь Святаго Василия во имя на крещении святом себе данное созда, и прочия вся богомерзкия идолы овыя повеле в огнь вметати, овыя в воду, и капища бесовския искореняти не токмо в Киеве, но и везде по всем Российском своем Государстве, а Церкви божественныя от камения и древес созидати; и тако благочестивая Вера умножашеся и совершенно утвердашеся. Такожде и грады окрест Киева над реками Десною, Трубежем, Острем, Сулою, Сеймом созидаше. В тоже время и град над рекою Стугною основа и нарече его от своего имени Василев , а ныне зовут его Васильков .
46.
О ЦЕРКВИ ПРЕСВЯТЫЯ БОГОРОДИЦЫ
Десятинной в Киеве.
ВЕЛИКИЙ САМОДЕРЖЕЦ Российский Владимир, велию имея ревность к благочестию и благолепию Церквей святых, призвав мастеров от Греческаго Царствия, созда Церковь каменную велику и зело красну тщанием и иждивением своим Царским, украси ю иконами и всяким благолепием, якоже подобаше Церкви Царстей, и отда ей все, елико взял бяше в Херсоне сребро, злато, кресты, книги и прочия утвари, и поручи ю Анастасию Протопопу Корсунянину, и даде ей от имения своего Царскаго и от всех градов Государства своего повеле даяти десятину, жестокими клятвами то утвердивши, да его Устав Царский неврежден в вечные роды пребудет; и оттуду и доныне Церковь тая Божественная нарицается Десятинная . Такожде и богоделий и странноприимных домов много построи нищих ради, сирот, бедных и странных, и всякими нуждами удоволи, лета от рождества Христова 996.